FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Motocykl Sokół 1000 Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
ZEN
Administrator



Dołączył: 12 Gru 2009
Posty: 46
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Tomaszów Lubelski

PostWysłany: Wto 20:09, 27 Kwi 2010 Powrót do góry

Motocykl Sokół 1000

Jeszcze w okresie produkcji CWS M 55 rozpoczęto w Biurze Studiów prace projektowe nad nowym typem motocykla tej samej klasy, w związku z tym, że motocykle te okazały się nieprzydatne dla odbiorcy wojskowego. Głównym konstruktorem nowego typu motocykla został inż. Zygmunt Okołów, zaś w skład zespołu konstruktorskiego wchodzili m.in., inżynierowie Mordasewicz i Bidziński oraz dyplomowani technicy Poraziński, Raczek i Gebler, Nowy motocykl, nazwany CWS M 111, tylko zewnętrznie przypominał swego poprzednika, natomiast konstrukcyjnie i technologicznie został opracowany prawidłowo. Pierwsze seryjne egzemplarze produkcyjne opuściły fabrykę w roku 1933. W 1936 roku zmieniono nazwę modelu na Sokół 1000 (z zachowaniem dawnego oznaczenia typu - M 111) Motocykl ten był wytwarzany bez zasadniczych zmian konstrukcyjnych aż do września 1939 roku.
Motocykl Sokól 1000 M 111 z ręcznym karabinem maszynowym

Motocykl Sokól 1000 M 111 z ręcznym karabinem maszynowym

Silniki były produkowane w Zakładach Mechanicznych "Ursus" (w podwarszawskich Czechowicach), wchodzących w skład PZInż. Podwozia motocykli, wózki boczne i montaż pojazdów wykonywano w Oddziale Motocykli Fabryki Samochodów Osobowych i Półciężarowych PZInż. w Warszawie przy ul. Terespolskiej 36. Opierano się przy tym na wyrobach sporej systematycznie wzrastającej, grupy krajowych wyspecjalizowanych kooperantów. W bardzo niewielkim stopniu korzystano z elementów pochodzenia zagranicznego, które jednak w końcowym okresie wytwarzania, (zwłaszcza po 1936 roku) ograniczono w zasadzie do łożysk tocznych. Sokół 1000 opuszczał fabrykę wyłącznie z bocznym wózkiem, także konstrukcji PZInż., bowiem głównym odbiorcą motocykli było wojsko. PZlnż. dodawały do motocykla, obok normalnego zestawu narzędzi, także wyposażenie dodatkowe. m.in. szybkościomierz z licznikiem kilometrów, zegar godzinowy ośmiodniowy, lusterko. sygnał pneumatyczny ręczny, szperacz, osłony na nogi i wiatrochron do wózka. a także kompletne koło zapasowe.
Dane taktyczno-techniczne motocykla Sokół 1000:

* silnik: w układzie widlastym, czterosuwowy, dolnozaworowy

* średnica cylindra x skok tłoka / pojemność skokowa: 83 x 92 / 995 cm3

* stopień sprężania: 5:1 Moc: 18 KM przy 3000 obr/min.

* moc- 18 KM przy 3000 obr./min.

* sprzęgło mokre, wielotarczowe, sterowane pedałem

* skrzynka biegów o trzech przełożeniach, sterowana ręcznie

* zapłon bateryjny

* prądnica 6 V 45 W

* rama rurowa, podwójna, zamknięta

* zawieszenie przednie: widelec trapezowy, wyposażony w cierne amortyzatory: skoku i kierunkowy

* zawieszenie tylne - sztywne

* hamulce mechaniczne - ręczny na koło przednie, nożny sprzężony z hamulcem koła bocznego wózka

* ogumienie: Polska Opona Stomil 4,40 x 19

* masa własna 230 kg (z wózkiem bocznym 375 kg)

* długość / szerokość / wysokość (bez wózka): 2270 / 8000 / 1135 mm

* rozstaw osi - 1464 mm

* prędkość maksymalna z wózkiem bocznym - 100 km/h

* zużycie paliwa - 7 - 7,5 l/100 km

* zużycie oleju - 0,3 l/100 km

Literatura:

* Jan Taczyński, Krzysztof Barbarski, Adam Jońca Pojazdy w Wojsku Polskim 1919-1939, Oficyna Wydawnicza "Ajaks" Pruszków 1995

* i inne.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
 
 
Regulamin