ZEN
Administrator
Dołączył: 12 Gru 2009
Posty: 46 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Tomaszów Lubelski
|
Wysłany:
Wto 20:09, 27 Kwi 2010 |
|
Motocykl Sokół 1000
Jeszcze w okresie produkcji CWS M 55 rozpoczęto w Biurze Studiów prace projektowe nad nowym typem motocykla tej samej klasy, w związku z tym, że motocykle te okazały się nieprzydatne dla odbiorcy wojskowego. Głównym konstruktorem nowego typu motocykla został inż. Zygmunt Okołów, zaś w skład zespołu konstruktorskiego wchodzili m.in., inżynierowie Mordasewicz i Bidziński oraz dyplomowani technicy Poraziński, Raczek i Gebler, Nowy motocykl, nazwany CWS M 111, tylko zewnętrznie przypominał swego poprzednika, natomiast konstrukcyjnie i technologicznie został opracowany prawidłowo. Pierwsze seryjne egzemplarze produkcyjne opuściły fabrykę w roku 1933. W 1936 roku zmieniono nazwę modelu na Sokół 1000 (z zachowaniem dawnego oznaczenia typu - M 111) Motocykl ten był wytwarzany bez zasadniczych zmian konstrukcyjnych aż do września 1939 roku.
Motocykl Sokól 1000 M 111 z ręcznym karabinem maszynowym
Motocykl Sokól 1000 M 111 z ręcznym karabinem maszynowym
Silniki były produkowane w Zakładach Mechanicznych "Ursus" (w podwarszawskich Czechowicach), wchodzących w skład PZInż. Podwozia motocykli, wózki boczne i montaż pojazdów wykonywano w Oddziale Motocykli Fabryki Samochodów Osobowych i Półciężarowych PZInż. w Warszawie przy ul. Terespolskiej 36. Opierano się przy tym na wyrobach sporej systematycznie wzrastającej, grupy krajowych wyspecjalizowanych kooperantów. W bardzo niewielkim stopniu korzystano z elementów pochodzenia zagranicznego, które jednak w końcowym okresie wytwarzania, (zwłaszcza po 1936 roku) ograniczono w zasadzie do łożysk tocznych. Sokół 1000 opuszczał fabrykę wyłącznie z bocznym wózkiem, także konstrukcji PZInż., bowiem głównym odbiorcą motocykli było wojsko. PZlnż. dodawały do motocykla, obok normalnego zestawu narzędzi, także wyposażenie dodatkowe. m.in. szybkościomierz z licznikiem kilometrów, zegar godzinowy ośmiodniowy, lusterko. sygnał pneumatyczny ręczny, szperacz, osłony na nogi i wiatrochron do wózka. a także kompletne koło zapasowe.
Dane taktyczno-techniczne motocykla Sokół 1000:
* silnik: w układzie widlastym, czterosuwowy, dolnozaworowy
* średnica cylindra x skok tłoka / pojemność skokowa: 83 x 92 / 995 cm3
* stopień sprężania: 5:1 Moc: 18 KM przy 3000 obr/min.
* moc- 18 KM przy 3000 obr./min.
* sprzęgło mokre, wielotarczowe, sterowane pedałem
* skrzynka biegów o trzech przełożeniach, sterowana ręcznie
* zapłon bateryjny
* prądnica 6 V 45 W
* rama rurowa, podwójna, zamknięta
* zawieszenie przednie: widelec trapezowy, wyposażony w cierne amortyzatory: skoku i kierunkowy
* zawieszenie tylne - sztywne
* hamulce mechaniczne - ręczny na koło przednie, nożny sprzężony z hamulcem koła bocznego wózka
* ogumienie: Polska Opona Stomil 4,40 x 19
* masa własna 230 kg (z wózkiem bocznym 375 kg)
* długość / szerokość / wysokość (bez wózka): 2270 / 8000 / 1135 mm
* rozstaw osi - 1464 mm
* prędkość maksymalna z wózkiem bocznym - 100 km/h
* zużycie paliwa - 7 - 7,5 l/100 km
* zużycie oleju - 0,3 l/100 km
Literatura:
* Jan Taczyński, Krzysztof Barbarski, Adam Jońca Pojazdy w Wojsku Polskim 1919-1939, Oficyna Wydawnicza "Ajaks" Pruszków 1995
* i inne. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|