|
|
|
|
Autor |
Wiadomość |
ZEN
Administrator
Dołączył: 12 Gru 2009
Posty: 46 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Tomaszów Lubelski
|
Wysłany:
Wto 20:10, 27 Kwi 2010 |
|
Motocykl CWS M 55
Pierwszym motocyklem produkowanym seryjnie w naszym kraju był CWS M55, konstrukcji por. inż. Bolesława Fuksiewicza.
Prototypowe motocykle zbudowano w 1929 roku i rozpoczęto produkcję pierwszych 50 pojazdów, tzw. serii S-O. Tymczasem badania drogowe ujawniły cały szereg wad silnika i podwozia. Odbiorcy wojskowi (bowiem motocykle przeznaczone były głównie dla armii), zaczęli składać reklamacje, ujawniając nieufność co do dalszej ich produkcji. W związku z powyższym postanowiono usunąć najważniejsze błędy i kontynuować produkcję, aby uzyskać zwrot zainwestowanych sum. Wprowadzono do silnika istotne zmiany, min. w zespole rozrządu, co usprawniło pracę silnika i zapewniło minimum jego trwałości. Motocykle wykonywane były głównie z materiałów krajowych. z importu pochodziły tylko: instalacja elektryczna, ogumienie, gaźnik oraz łożyska i szybkościomierz. Większość elementów produkowano na miejscu w Centralnych Warsztatach Samochodowych, lecz korzystano także z usług kooperantów.
Motocykl CWS M 55 (seria S-0)
Motocykl CWS M 55 (seria S-0)
Motocykle CWS M55 serii III wyposażone w wózki boczne o specjalnej konstrukcji zakupiła na przełomie 1931/1932 roku warszawska poczta do obsługi skrzynek pocztowych. Pojazdy z Centralnych Warsztatów Samochodowych uczestniczyły także w licznych rajdach na terenie kraju. m.in. w rajdzie "Dookoła Polski" na trasie 1300 km oraz brały udział w wystawach.
Dane taktyczno-techniczne motocykla CWS M 55:
* silnik czterosuwowy, czterocylindrowy w układzie widlastym, dolnozaworowy: napędza koło tylne za pomocą łańcucha
* pojemność skokowa / 995 cm3
* stopień sprężania 4:1
* moc- 13,2 KM przy 2000 obr./min.
* sprzęgło mokre, wielotarczowe
* skrzynka biegów o trzech przełożeniach, sterowana ręcznie
* zapłon iskrownikowy
* rama rurowa, podwójna, zamknięta
* zawieszenie przednie: widelec trapezowy typu H- D
* zawieszenie tylne - sztywne
* ogumienie: 27" x 3,85" (fartuchowe)
* masa własna 200 kg (z wózkiem bocznym 260 kg)
* prędkość maksymalna 100 km/h (z wózkiem bocznym - 75 km/h)
* zużycie paliwa -ok. 10 l / 100 km
Literatura:
* Jan Taczyński, Krzysztof Barbarski, Adam Jońca Pojazdy w Wojsku Polskim 1919-1939, Oficyna Wydawnicza "Ajaks" Pruszków 1995
* i inne. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
|
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
© 2001/3 phpBB Group :: FI Theme ::
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
|
|
|
|
|
|
|